Stress voorkomen en onder controle krijgen.

Iedereen heeft ooit weleens stress, maar soms hebben wij er totaal geen controle meer over en dan kan het chronisch worden.


Hoe voorkom je dit nou en hoe krijg je dit voortaan onder controle?


Eerst moeten we weten waarom er stress ontstaat, want zonder een probleem heb je ook geen oplossing natuurlijk.


De volgende dingen kunnen chronische stress veroorzaken:

  • zelf een (chronische) lichamelijke ziekte hebben

  • een nare gebeurtenis mee hebben gemaakt, zoals een ongeluk, beroving, inbraak of aanranding

  • een scheiding

  • de dood van een naaste

  • relatieproblemen

  • huiselijk geweld

  • onzekerheid op het werk, werkloos zijn

  • onzekerheid over geld, bijvoorbeeld een hoge hypotheek of andere schulden

  • een kind met een (langdurige) ziekte hebben

  • een ziek kind, zieke partner of familielid verzorgen (mantelzorger zijn)

  • als kind mishandeld zijn

  • weinig steun van andere mensen

  • alleenstaande ouder zijn

  • Onrealistische deadlines

  • Bedrijf op het rand van failliet gaan


Er kunnen nog veel meer redenen zijn waarom je continue stress hebt, maar wees niet bang.


Als je eenmaal de trigger van jouw stress hebt gevonden, dan kan je er een oplossing voor vinden.


De volgende dingen kan je doen om stress te voorkomen en onder controle te krijgen (Let op! Dit word een enorme lijst):


  • Mediteren

  • Koud douchen

  • Dagelijks bewegen

  • Boswandeling

  • Journallen

  • Praten met anderen

  • Hulp zoeken

  • Gestructureerd slapen met voldoende kwaliteit

  • Gezond voeding consumeren i.v.m. jouw darmflora oftewel het microbioom van jouw darmen.

  • Plan van aanpak vastleggen

  • Wandelen

  • De Wim Hof Methode

  • Krachttraining

  • Liefde maken

  • Boek lezen

  • Een magnesium bad nemen

  • Een vechtsport volgen

  • Muziek luisteren

  • Jezelf complimenten geven

  • Jouw problemen accepteren en ermee omgaan

  • Ervaren coaches in huren

  • Al jouw zorgen noteren en hetgeen waar je geen invloed op hebt doorstrepen

  • Heldere doelstellingen opzetten

  • Iets maken

  • Minder op jouw telefoon gebruiken om onnodige prikkels te verkomen

  • Jouw slechte gewoontes constateren en veranderen

  • Zelf koken

  • Yoga

  • Mindfulness

  • Sauna

  • Zwemmen

  • Bootcamp


We kunnen uren hierover doorgaan, maar de conclusie hiervan is, dat jouw problemen die stress veroorzaken ook altijd een oplossing hebben.


Als je oprecht jouw knelpunten wilt aanpakken in jouw dagelijkse leven, stuur mij dan een bericht om te starten met een avontuur vol met kennis en waarde.












24 weergaven0 opmerkingen