Slechte gewoontes veranderen

We hebben allemaal een slechte gewoonte waar we maar niet van af komen en telkens als we het proberen dan falen we erin om die slechte gewoonte te elimineren, alleen hier gaat het al fout, want we kunnen een gewoonte niet elimineren die er al is.


Dus dan is de vraag hoe kan ik mijn slechte gewoonte veranderen?


Slechte gewoontes blijven en dit heeft te maken met de neurologische paden die jouw hersenen hebben gecreëerd, dit geldt ook voor goede gewoontes.


Maar er is goed nieuws! Want wij kunnen namelijk een goede gewoonte sterker maken dan een slechte.


Nu is het aan ons de taak om een slechte gewoonte te vervangen met een goede gewoonte die een sterkere en diepere neurologische pad heeft.


Eerst moeten we weten waar een gewoonte uit bestaat om het te kunnen veranderen.


Een gewoonte bestaat volgens Charles Duhigg (Auteur: The power of habit) uit drie onderdelen en die onderdelen vormen de Habit Loop: Een cue - een routine - een beloning (Zie voorbeeld)



Laten we een situatie schetsten waarbij jij verslaafd bent aan het roken van sigaretten en dat jij er van af wilt zijn, want je merkt dat dit ten koste gaat van jouw gezondheid op korte- en lange termijn.


Als je dit wilt veranderen moet je eerst de routine identificeren (De gewoonte die je uitvoert) en dat is het roken zelf, daarna ga je experimenteren met de beloning om te kijken wat jij krijgt van het sigaretten roken.


Dat kunnen verschillende dingen zijn zoals je goed voelen tijdens een gesprek of om stress te verminderen of om jezelf af te leiden of om blij te worden.


Als je eenmaal weet naar welke beloning jij verlangt, dan is de derde stap om de cue te isoleren om te weten wat de routine triggert. Een cue (trigger) voor jou kan zijn dat je pauze hebt of veel stress of irritaties en dit start de Habit Loop.





Natuurlijk moet je wel een plan hebben om dit te veranderen en probeer het simpel te houden, daarnaast moet je in meeste gevallen alleen de routine veranderen.


Om een duidelijk beeld te geven laat ik jou voorbeeld zien van een slechte gewoonte die vervangen is door een goed gewoonte:


Slechte gewoonte (Roken)

Cue: Stress

Routine: Roken

Beloning: Nicotine kick (Rust)


Goed gewoonte (Korte meditatie)

Cue: Stress

Routine: Ogen dicht en 10 diepe ademhalingen

Beloning: Rust


Als ondernemer wil je zo optimaal mogelijk presteren en als je bewust bent van slechte gewoontes die dit ondermijnen dan is het jouw verantwoordelijkheid om dat te veranderen.


Wil je hier meer informatie over, zodat je oprecht ook die slechte gewoontes kan aanpakken? Boek dan nu een gratis call met mij voor optimale prestatie.






14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven