5 tips om jezelf te activeren in de ochtend

Bijgewerkt op: 11 jan.

Soms kan het zijn dat je moe wakker wordt in de ochtend, zelfs na een goede nachtrust en dan is het aan jou de taak om jezelf te activeren voor optimale prestatie.


Hoe kan ik mezelf in de ochtend activeren Jamar?


Nou er zijn 5 dingen die je kan doen om jezelf een energie boost te geven voor optimale prestatie:


1. Geef jezelf een innerlijke bad


Wat ik hiermee bedoel is dat je minimaal 500 milliliter water moet drinken binnen de eerste 30 minuten dat je wakker bent, zodat je meteen weer gehydrateerd bent en jouw lichaam de kans geeft om de afvalstoffen die het heeft verzamelt te lossen. Je gaat je meer gefocust voelen en je kan helder na denken op dat moment, want jouw brein bestaat voor 73% uit water.


2. Voer de Wim Hof Methode uit


De Wim Hof Methode is ontwikkeld door Wim Hof als je dat al niet geraden had en deze vorm van ademhaling zorgt ervoor dat jouw primitieve vecht of vlucht systeem wordt geactiveerd.


De Wim Hof methode ademhalingsoefeningen werken als een korte stressrespons. Bekend als 'gecontroleerde hyperventilatie', ze zijn bewezen te leiden tot meer veerkracht en controle in het dagelijks leven. De methode omvat diepe, ritmische in- en uitademingen gevolgd door een retentietijd, waarbij de adem minutenlang wordt vastgehouden.


Wat gebeurd er als je een aantal minuten niet ademhaalt? Juist, dan val je flauw en ga je hoogstwaarschijnlijk dood. De Wim Hof Methode kan er voor zorgen dat jij jouw adem langer dan normaal kan inhouden, doordat bijna al het Co2 uit jouw lichaam is gegaan en de PH waarde Alkalisch is geworden. Dit resulteert in een schok voor jouw primitieve brein, want die denkt dat je dood gaat en die activeert alle defensieve systemen: Adrenaline kickt in, endorfines komen vrij en jouw immuunsysteem word wakker gemaakt.


3. Neem een koude douche


Dit is de makkelijkste manier om jezelf wakker te maken en daarnaast krijgt jouw immuunsysteem een opkikker. Het proces is zwaar, maar het resultaat brengt vele voordelen met zich mee:

  • Kalmeert jeukende huid

  • Maakt je wakker door de shock

  • Verhoogt bloedcirculatie

  • Vermindert spierpijn

  • Stimuleert bruine vetcellen (Vetverbranding)

  • Zorgt voor glanzend haar en een stralende huid

  • Stimuleert geluk stofjes

  • Boost jouw immuunsysteem

4. Doe een power walk


Probeer de eerste 45 minuten jouw hartslag te verhogen, zodat je gebruik kan maken van de cortisol piek die je in de ochtend hebt, waardoor jij stabiele energie hebt gedurende dag. Een powerwalk is wandelen op een snelheid van meer dan 5 kilometer per uur, daarnaast is een minimum van 10 minuten genoeg om jouw hartslag te verhogen en scherp te zijn voor de dag.


5. Ga naar de sportschool voor een sportsessie


Trainen in de ochtend geeft jou niet alleen een energie boost maar ook een slaap boost, want uit onderzoek blijkt dat mensen die in de ochtend trainen 75% langer in de diepe slaapfases zitten dan mensen die in de avond trainen. Dit heeft te maken met de cortisol (Stresshormoon) stijging en jouw lichaamstemperatuur.


Hopelijk kan je deze tips toepassen in jouw dagelijkse leven om jezelf te activeren, zodat jij optimaal kan presteren binnen jouw bedrijf.


Er zijn nog meer dingen die je kan doen om jezelf te kunnen activeren in de ochtend en als je hier meer over wilt weten dan kan je een gratis health call met mij inplannen.



14 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven